Eerste weken van 2012 - Reisverslag uit Townsville, Australië van Astrid Driel - WaarBenJij.nu Eerste weken van 2012 - Reisverslag uit Townsville, Australië van Astrid Driel - WaarBenJij.nu

Eerste weken van 2012

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

21 Januari 2012 | Australië, Townsville

De eerste blog voor 2012! Ten eerste: nog een heel gelukkig nieuwjaar allemaal, ook al is het inmiddels al bijna februari...

In ieder geval, na de echte Aussie kerst volgde al snel oud & nieuw. En zoals we allemaal weten is oud & nieuw een geweldig feest met vuurwerk en knallen en oliebollen en champagne en vooral niet slapen. Nou, niet dus! Mijn Australische oud & nieuw was vooral saai en van al het bovenstaande waren de oliebollen het enige wat ik gezien heb. Ik had al gehoord dat oud & nieuw down under er heel anders aan toe gaat dan in Nederland, maar het bleef een beetje een let down. Ten eerste ging iedereen zo'n beetje z'n eigen gang: Tim ging naar een vriend, Mel ging naar een feestje in Ballarat, Tom en Heather gingen naar vrienden in Wallaroo en ik ging naar een vriendin, Victoria, in Ardrossan. Bij Victoria deden we eigenlijk vrij weinig: 's avonds maakten we een ritje in de intens oude auto van haar opa (uit 1920 ofzo?) en we keken een film. Vlak voor 12 uur ging de tv over naar Channel 9, waar het vuurwerk in Sydney werd uitgezonden - wel een half uur vertraagd natuurlijk, omdat we hier 30 minuten achter lopen op New South Wales. Dat was uiteraard gaaf om te zien, maar vuurwerk op tv is natuurlijk niks bij vuurwerk in het echt. En vuurwerk in het echt mag hier niet, tenzij je een vergunning hebt. Zo zonder alle rookwolken en constante knallen voelde het niet echt als oud & nieuw, maar het was toch gaaf om een keer de jaarwisseling mee te maken bij 30+ graden! Op 30 december wist ik zelfs nog oliebollen in elkaar te frutselen met het oeroude en supergeheime familierecept, maar om eerlijk te zijn laat ik het volgend jaar maar weer aan m'n ouders over... Het duurt eeuwen en je krijgt er een lamme arm van! Ze smaakten wel best goed, of in ieder geval goed voor een eerste poging!
1 januari maakte ik zelfs nog een nieuwjaarsduik, al was het dit jaar een iets mindere uitdaging dan in 2010, aangezien het zo'n 40 graden warmer was en het water aanvoelde als een warm bad in plaats van een gigantisch ton met ijs. Rond een uur of half vijf kwamen Tom, Heather en Mel me ophalen om naar Port Vincent te gaan, waar 'Grootsch Vuurwerk' was die avond. Ik vond het een beetje raar dat ze dat op nieuwjaarsdag deden, maar het was wel mooi vuurwerk! We zaten op het strand met nog zo'n duizend andere mensen terwijl er overal kinderen aan het zwemmen waren - hele rare gewaarwording in januari.

Daarna heb ik niet zoveel gedaan. De zomervakantie is vaak een beetje saai voor uitwisselingsstudenten omdat je hier toch niet zoveel mensen kent als thuis waarmee je dingen kunt doen. Daarnaast zijn de mensen waarmee je wel iets kunt doen minstens een half uur met de auto verderop, terwijl je in Nederland gewoon even op de fiets / in de bus kunt springen om iets te gaan doen met iemand. Dat is soms een beetje lastig, omdat je altijd afhankelijk bent van iemand met een auto om ergens te komen. Gelukkig ben ik ook heel goed in niks doen, dus dat kwam goed uit.

5 januari gingen we naar Shantelle en Nathan in Tailem Bend om Tim weg te brengen, die daar een weekje ging logeren. Aangezien het zo'n 3,5 uur duurt om daar te komen, besloten we daar te overnachten en op vrijdag terug te rijden naar Maitland. Dat was heel gezellig, en bovendien hobbelden de kittens van kerst er nog steeds rond!
De week daarna, 12 januari, gingen we weer richting Adelaide - dit keer om mij op het vliegtuig te zetten! Ik vertrok namelijk naar Townsville in Queensland om Bodil, een Deense uitwisselingsstudent die ik kende van het kamp in Sydney, op te zoeken. Op het vliegveld komen was een beetje een drama, omdat er veel wegwerkzaamheden waren in Adelaide, die er voor zorgden dat ik mijn vlucht maar net op tijd haalde! Ze begonnen namelijk al met boarden toen ik nog niet eens door de security was... Gelukkig uiteindelijk wel het vliegtuig gehaald! Ik had een stop-over in Brisbane, die maar een uurtje ofzo duurde. Aangekomen in Townsville stapte ik uit de deuren van het vliegveld en BAM, daar was de hoge luchtvochtigheid. Dat voelde heel raar, alsof je constant loopt te zweten over je hele lichaam, zeker aangezien het ook een graad of 35 was. De eerste avond gingen we naar een groot youth event in de kerk. Dat was best gezellig, en er was een hele grappige spreker. Het event duurde drie dagen en aangezien ik op de tweede dag aankwam, gingen we vrijdagochtend en -avond ook weer naar de kerk. Tussendoor op vrijdag gingen we naar The Strand, een stuk strand waar alle cafés en deli's en coffeeshops zitten. Dat was heel mooi en aangezien Townsville tropisch is, groeiden er overal palmbomen en andere tropische dingen.
Op zaterdag gingen we naar Crystal Creek, wat een soort bergmeertje/riviertje/waterval is. Dat was heel mooi, net alsof je midden in een tropisch oerwoud aan het zwemmen was.
Zondag was er 's ochtends weer een kerkdienst en gingen we 's middags naar Castle Hill, een winkelcentrum in Townsville. 's Avonds gingen we naar youth group, wat in feite wéér een soort kerkdienst was, maar dan speciaal voor de jongeren. Hoop kerkgegang dus.
Maandag was vooral een beetje een chill-dag en hebben we weinig gedaan, behalve een beetje zwemmen in het zwembad (IN DE ACHTERTUIN, JAWEL!) en mariokart spelen. Uiteraard was ik onverslagen kampioen - behalve op Rainbow Road, maar dat is een duivels level dus dat mag.
Disndag gingen we naar Magnetic Island. Magnetic Island (of ook wel 'Maggie' ) is een eiland voor de kust van Townsville. Heel mooi, heel tropisch! We kwamen daar rond een uur of 12 aan en na ons hotel te hebben gevonden en te zijn ingecheckt gingen we richting het zogenaamde Horseshoe Bay. De eigenaresse van het hotel was zo aardig om ons te droppen bij de busstop bij Alma Bay, waar we nog even de rotsen opklommen terwijl we op de bus wachtten, wat een mooi uitzicht opleverde. Daarna gingen we naar Horseshoe Bay, wat super mooi was! Je hebt echt het gevoel alsof je in een reclame van een of ander luxe resort in de Bahama's bent beland. Na wat te hebben gezwommen en gegeten - en ik een prachtige sarong met de Australische vlag had gekocht voor Australia Day (komende donderdag!) - gingen we weer terug richting hotel. We stapten weer uit bij Alma Bay en gingen een stukje lopen, toen we opeens een hele bende wallabys tegen kwamen! Er bleek daar dus een horde van die beesten te wonen, en ze waren erg gewend aan toeristen. Ze kwamen naar ons toe en aan ons snuffelen, we konden ze zelfs brood voeren! Helaas lazen we 5 minuten later op een bord dat we ze ABSOLUUT NOOIT brood mochten voeren... Oeps. Ik hoop dus dat ze nog leven, want ze waren intens schattig. Daarna gingen we weer terug naar het hotel waar we even in het zwembad zwommen en er vervolgens weer op uittrokken om bij de IGA (de Ozzie Super de Boer) wat worstjes te kopen voor onze bbq. De rest van de avond hingen we wat rond bij het hotel.
De volgende dag gingen we weer richting Horseshoe Bay en stapten we uit bij het National Park, waar we over een mooi pad gingen wandelen. Dat vind ik natuurlijk super leuk als het 30+ graden is en de lucht is zo vochtig dat je constant doorweekt bent, maar de koala's maakten een hoop goed. Jazeker, je las het goed, koala's! Ik heb ze gezien, in het wild, oewa! Be jealous. Ze zaten allemaal heel schattig in een boom lui te wezen. Na deze barre tocht door het oerwoud gingen we weer verder naar Horseshoe Bay, waar we wat zwommen en lekker fish and chips aten. Rond een uurtje of drie gingen we weer richting hotel waar we al onze spullen inpakten en vertrokken naar het vaste land! 's Avonds gingen we uit eten bij Sizzlers, een salad bar in Townsville, met Bodil's gastgezin. In het restaurant was ook een vrouw die blijkbaar een beroemde golfer was, want haar gastmoeder werd half hysterisch en ging haar handtekening vragen. Ik had nooit van de vrouw gehoord, maar ze scheen uit Townsville te komen en ooit nummer 1 van de wereld te zijn geweest? Geen idee.
De volgende ochtend was het alweer donderdag wat betekende dat het het einde van mijn vakantie in Townsville was! Bodil's gastmoeder vond dat het wel een vereiste was dat ik voordat ik weg ging nog met een wombat op de foto ging, dus gingen we 's ochtends vroeg naar het Billabong Sanctuary even buiten Townsville. Dat was nogal stressvol omdat ik om kwart over 11 op het vliegveld moest zijn en de desbetreffende wombat pas om kwart voor 11 beschikbaar was voor foto's vanwege zijn drukke wombat-schema. Dat zorgde er dan ook voor dat ik 10 minuten te laat was voor mijn vlucht. Wat wel heel nasty was, was dat toen we het vliegveld uit liepen om wat te gaan lunchen, ik zag dat mijn vlucht een half uur vertraagd was! Met andere woorden: ik had nog wel mee gekund... Gelukkig kon ik mijn vlucht verzetten naar drie uur later, en zou ik maar anderhalf uur later aankomen in Adelaide. Nu vloog ik ook via Brisbane in plaats van Sydney.

En toen was ik weer in South Australia! Gister hebben we niet zoveel gedaan, vandaag zijn we naar Kadina geweest omdat ik nieuwe schoolschoenen moest. Die moeten verplicht lelijk zijn, dus dat is altijd leuk. Mijn vorige schoolschoenen waren niet al te lelijk (ze waren wel lelijk, maar het had erger gekund) maar op miraculeuze wijze ben ik er een kwijt geraakt. Eén schoen, de andere heb ik nog... Heel raar. Maar over een week begint het leven van vroeg opstaan weer, want 30 januari gaan we weer naar school! Hurray. Komende zaterdag ga ik me ook nog even in het zweet werken, want ik ga tennissen. Geen grapje.

Arriverderci damen und herren, tot de volgende blog - wanneer die dan ook mag verschijnen.

  • 21 Januari 2012 - 11:22

    Boyd:

    Townsville..... Ik ben toch niet de enige met jeugdsentiment nu? Waar was dat nou van?

    Klinkt echt héél gaaf Astrid, enjoy!

  • 21 Januari 2012 - 12:37

    Danielle:

    Oh! Ik ben zeker jaloers! Ik wil ook koala´s, wallabys en wombats zien/vasthouden!
    Maar wel leuk om dit allemaal te lezen. Als je het zo leest lijkt het of je echt een hele drukke vakantie gehad hebt =P
    Nog heel veel plezier en succes straks met school (al denk ik niet dat je dat nodig hebt, maar toch =P) en we spreken elkaar snel!

    xx

  • 21 Januari 2012 - 20:01

    Angela:

    heee meis,
    het blijft leuk om je verhale te lezen en te zien wat de verschillen tussen australie en nl zijn haha..
    heb trouwens gooot nieuws..
    er is een jongen bij de hema!! haha kijken hoelang die het volhoudt tussen alle meiden:P
    xxxx

  • 21 Januari 2012 - 23:37

    Tineke Borsten:

    Hoi Astrid, zo eindelijk enkel van je verslagen gelezen. Echt te gek en te gaaf.
    Geniet nog een paar dagen van je vakantie en dan weer in de boeken. Heel veel succes met alles daar. En hou je schoenen bij elkaar, hi hi. Hier genieten we van onze Myko onze lab van 6 maandjes oud ook super.En van hier heel veel groetjes van ons.

  • 22 Januari 2012 - 09:56

    Amina:

    Yooh!
    Jij hebt echt belachelijk veel gedaan zeg! Wow! Wat een geluk ook, van zomer, naar een paar maandjes school en dan weer zomer.... wat een grap! Hoop dat het verder ook goed gaat met die wallabys, hahaha, k ging zo hard stuk om dat stukje. Leuke foto's trouwens!! Geniet nog maar ff van je vakantie, lol.
    xxxx

  • 23 Januari 2012 - 21:01

    Marijntje:

    Supergaaf chick!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 20 Sept. 2010
Verslag gelezen: 525
Totaal aantal bezoekers 42463

Voorgaande reizen:

02 Juli 2011 - 03 Juni 2012

High School in Australië!

Landen bezocht: